Rozhovor s básnířkou Kateřinou Bolechovou

Ne, není to jen první verš, v hlavě si sesumíruji celou báseň, pamatuji si ji poměrně dlouho, někdy se mi básně i zdají, ale ty většinou zapomenu, občas si něco zapíšu do notýsku, třeba jen malý postřeh, tuhle jsem seděla v práci o přestávce venku a kouřila jsem, dívala jsem se na protější panelák, u zábradlí byl uvázanej pes, to mi pro námět stačilo, báseň jsem si zapsala do hlavy a pak jsem to doma hodila do PC.

Píšeš ráno nebo večer? V práci? V jaké náladě obvykle?
To je různé, ale nejprve si to napíšu do hlavy, jsem schopna to tam udržet dlouho, musí mě něco zaujmout, třeba nějaká situace, moment, kde seš. Dříve jsem psala v noci, teď spíš přes den, záleží na okolnostech, mám ráda věci z běžného života, když jsem včera jela do Prahy, vnímala jsem poetiku krajiny, i když o krajině v podstatě nepíšu.

A jak to u tebe probíhá, slyšíš třeba v hlavě první verš, nebo je v hlavě celá báseň, kterou pak přepíšeš?
Ne není jen první verš, v hlavě si sesumíruji celou báseň, pamatuji si ji poměrně dlouho, někdy se mi básně i zdají, ale ty většinou zapomenu, občas si něco zapíšu do notýsku, třeba jen malý postřeh, tuhle jsem seděla v práci o přestávce venku a kouřila jsem, dívala jsem se na protější panelák, u zábradlí byl uvázanej pes, to mi pro námět stačilo, báseň jsem si zapsala do hlavy a pak jsem to doma hodila do PC.

Píšeš hodně ze sebe, nebo fabuluješ? Jak moc je autorské já totožné s Kateřinou Bolechovou?
Prakticky totožné, fabuluji minimálně, pouze při próze jsem fabulovala, ale také minimálně. Ano, píši ze sebe.

Jak vyvažuješ poměr "příliš prozaické zkušenosti" a "přílišného básnického zamlžování?"
Myslím, že básnicky moc nezamlžuji, moje texty jsou poměrně přímočaré, nekalkuluji, nedodržuji formu, v podstatě jsem takový lenivý prozaik, píšu krátké texty a hodím to do verše.

A přesto v tvých verších cítím dotek surrealismu... jak se k němu stavíš?
To ano, občas si zapisuji své sny a čerpám z toho, mám ráda surrealismus, obzvlášť malby, ale později se mi začaly líbit i texty, navíc sama tvořím koláže a tam si myslím, že sázím vyloženě na surrealismus, i v kolážích kalkuluji minimálně, koláž je pro mne většinou několikaminutová záležitost, jinak by mě to ani nebavilo, nejsem trpělivý člověk. Měla jsem babičku, která byla praktický člověk, ale pak byla ve stáří hodně nemocná a rozum ji uletěl, fascinovalo mě, jak se pak mažou ty hranice, padají tabu, tak jsem si říkala, že na konci života se z ní stal surrealista.

Vidíš, ale surrealismus je hodně o zamlžování a nejasnosti. (Která ovšem, když je správně dávkovaná, je hodně dráždivá...)
No to asi ano, jen si nejsem jista, jestli je to o zamlžování, v surrealismu se potkávají věci, které spolu dejme tomu běžně nekorespondují, ale dotyčný to vidí jinak. Kdysi jsem dostala knihu o Dalím a v jeho obrazech jsem viděla úplně něco jiného než tam mělo být, ano a to je dráždivé, každý to vidí jinak.

No ano, ale je to opak civilismu...surrealismus přece je o fabulaci, nebo se mýlím? Možná je to malicherné, ale mě to fakt zajímá…
Opak civilismu to je, ale neřekla bych, že je to tak docela fabulace, surrealismus pracuje hodně se snovou fází, je to jiné vidění a to osobně jako fabulaci nevidím, ale možná si to nesprávně vysvětluji.

Jde jen o slovíčka… Prozraď mi ještě, škrtáš hodně?
Hrozně málo, spíš přehazuji slova, ale málo. Vzhledem k tomu, že píši poměrně krátké věci, tak po seškrtání by toho moc nezbylo:-)

Jaké máš oblíbené autory? Spíše autory nebo autorky? Kdo tě ovlivnil?
Ivan Diviš, Jan Zábrana, Jiří Kolář, Jan Novák, Emily Dickinson, Franz Kafka, Jan Balabán, Gregory Corso, Sylvia Plathová, Jaroslav Kovanda, Charles Bukowski, Svatava Antošová a tak bych mohla pokračovat. Hodně mě oslovili bítníci a Ivan Diviš, můj nejoblíbenější básník. Jinak se přiznám, že nečtu romány, mám ráda poezii, krátkou prózu, deníky, korespondenci. Jo, když jsem si přečetla nějakého autora, tak jsem si řekla, jo tak takhle bych chtěla psát, ale nevím, jestli mě to ovlivnilo. Naposledy jsem tenhle pocit měla, když jsem přečetla Zimní dvůr Bohdana Chlíbce.