Studio Hrdinů uvede Modrovouse Dey Loher

 

Studio Hrdinů chystá na druhou polovinu listopadu 2018 premiéru inscenace hry současné německé dramatičky Dey Loher Modrovous - naděje žen v režii Jana Horáka a Michala Pěchoučka. Příběh Modrovouse je velice vzdálenou variací francouzské legendy o sériovém vrahovi žen. Tento příběh nabízí tvůrčímu tandemu Horák-Pěchouček ideální možnost rozvíjet jejich volnou řadu inscenací, ve které se věnují především ženským hrdinkám.

 

 

Centrálním tématem dramatického díla Dey Loher je otázka viny, z minulosti přetrvávající dávná provinění, která se zrcadlí do současnosti. Jindřich Modrovous si opakovanými vraždami prohlubuje vzpomínky na své první nepravděpodobné, ale fatální zamilování. Dominance mužské postavy je v interpretaci Jana Horáka a Michala Pěchoučka interpretačně záměrně relativizována; „jejich” Modrovous je více ženskou fantazií a romantickou figurou bez příčiny. Uvěřitelnější a aktivnější úlohu zde představují všechny ženské postavy. Inscenátoři kladou důraz na snový rozměr tohoto zacykleného panoptika, ve kterém různé variace na ženství směřují ve jménu lásky k funerální katarzi.

 

„Výběrem textu Dey Loher chceme volně rozvést myšlenku, kterou jsme řešili už i v naší předchozí práci na hře Wolframa Lotze Pár vzkazů veškerenstvu, tedy jakési skepse k možnosti silného mužského hrdiny. Jindřich Modrovous jak ho vnímáme, už nemůže být existencionálně roztříštěný nebo hrůzně tragický, je spíše dezorientovaný a jeho činy jsou motivovány křehkou psychikou a nevyspělostí. Naše interpretace hry Dey Loher není ale příspěvkem k feminizmu, ženská hrdinka je pro nás v současnosti přirozeně uvěřitelnější,” říká umělecký šéf Studia Hrdinů Jan Horák.

 

Středověká pověst o Modrovousovi má svůj prapůvod v bretaňském rytíři Gilles de Rais, jenž více než jako velitel vítězného vojska ve francouzsko-anglické stoleté válce, proslul tím, že v rámci svých okultních praktik sodomizoval a následně zavraždil několik desítek až stovek dětí, z drtivé většiny chlapců. Příběh o Modrovousovi poprvé písemně zaznamenal Charles Perrault v roce 1697, který z něj ve své pohádce udělal vraha manželky. V druhé polovině 20. století pak začala být pohádka interpretována ve smyslu mužského šovinismu. Z Modrovouse sadisty, pedofila a vraha se tak přes postavu krutého manžela vyvinul princip, v němž se mužské pohlaví instinktivně snaží ovládat pohlaví ženské.

 

Dea Loher (1964) se narodila v bavorském maloměstě Traunsteinu, studovala germanistiku a filozofii v Mnichově a poté scénickou tvorbu v Berlíně pod vedením Heinera Müllera, Yaaka Karsunkeho a Tankreda Dorsta. Její hra Poslední oheň byla v roce 2008 vybrána radou prestižního německého časopisu Theater Heute za Divadelní hru roku.

Modrovous - naděje žen

premiéra: 26. listopadu 2018 od 20.00 hodin

reprízy: 28. listopadu, 1. a 2. prosince 2018 a 16. a 17. ledna 2019

 

Studio Hrdinů ve Veletržním paláci NG v Praze
Vstup E, uprostřed budovy Dukelských hrdinů 47, Praha 7

 

autor: Dea Loher

překlad: Petr Štědroň

režie, dramaturgie, scéna: Jan Horák a Michal Pěchouček

kostýmy: Tereza Hrzánová

hudba: Dominik Gajarský

 

hrají: Eva Hacurová, Agáta Kryštůfková, Sára Jan Märcová, Cyril Dobrý

 

 

Dramaturgický plán SH na sezónu 2018/19

 

Dea Loher: Modrovous - naděje žen / režie: Jan Horák a Michal Pěchouček / premiéra 26.11. 2018

Katharina Schmitt: Molyneuxova otázka / režie Katharina Schmitt / premiéra 11.12 2018

Thomas Bernhard: Zdání klame / režie: Jan Horák a Michal Pěchouček / premiéra březen 2019

Max Frisch: Stiller / režie Ivan Buraj / premiéra květen 2019

 

www.studiohrdinu.cz