Tomutonttu z freefolkových Kemialliset Ystävät zahraje v Praze

Další koncertní spolupráce blogu Red for Colour Blind a časopisu A2 přivádí do Prahy dvě významné postavy současného evropského elektronického undergroundu: Fina Jana Anderzena, člena freefolkových Kemialliset Ystävät, sólově produkujícího pod jménem Tomutonttu, a Francouze Laurenta Gérarda aka Elg, který je znám zároveň z projektů Opéra Mort a Reines d’Angleterre.

Kolektiv Kemialliset Ystävät (Chemičtí přátelé), jedno z klíčových jmen finského nezávislého labelu Fonal, bylo možné vidět v Praze v rámci festivalu Stimul v roce 2011. Paralelně s jejich extatickými jamy se Jan Anderzen v posledních letech věnuje také vlastní vizi avantgardní klubové hudby, která je tekutá a frenetická, jako by mixování a sampling byly řízené spíš zákony přírody než logikou techniky. Tuhle vizi dnes odráží nejen tvorba Tomutonttu, ale i výběr jeho vlastního labelu Vauva (Tlaotlon, Tsembla, Nuslux). Po albovém debutu na belgickém labelu Ultra Eczema (2006), splitech se Skaters, Astral Social Club či Oneohthrix Point Never se uchýlil mj. ke značce Dekoder , a to jak se svou domovskou kapelou (Alas Rattoisaa Virtaa, 2014), tak sólově. Deska Hylyt (2012) celá vychází z recyklace a přepracování skladeb ze starších singlů a kompilací, které se prolínají s novými vrstvami elektronických i akustických zvuků a dohromady tvoří proud geniálně ne-komponované etnicko-psychedelické koláže.

 

Také Laurenta Gérarda, momentálně sídlícího v Brusselu, už jsme u nás mohli naživo slyšet, konkrétně v duu Opéra Mort, které do Prahy přivezlo záblesk z donedávna obskurního, převážně kazetového pařížského labelu Tanzprocesz (více o něm třeba zde: Neúroza jako program). Oba členové Opéra Mort se setkávají také v Reines d’Angleterre, kde doprovázejí jinak enigmatického solitéra Ghedaliu Tazartése. Èlg se vlastní tvorbě věnuje od roku 2006 a jeho sólový zvuk se posunul od temných úzkostí kmenového dua do sféry elektronického „jiného šansonu“ na desce Tout Ploie (2008, K-RAA-K), která byla poměrně brzy reeditována v Americe. Z jeho posledních nahrávek jednoznačně vynikají alba Chimie (2013, SDZ) a Mil Pluton (2012, Hundebiss/Alter), k jehož mimoběžnému zvuku přispěl vedle hostů, jako je třeba právě Jan Anderzen či TG Gondard, možná i fiktivní jazyk Gerardova kybersvěta, především ale resuscitovaná estetika chladu a neosobnosti, spadající spíš do období postpunkového přístupu k syntezátorové taneční hudbě (jedním z odkazů bude určitě i pozapomenutá tvorba producenta raných Suicide Craiga Leona).

 

5. 10. 2014 20:00

 

Café V lese, Krymská 12, Praha 10

 

FB: https://www.facebook.com/events/1456198228003139/