Daniela Hodrová – Citlivé město (inspirativní výpisky)
V textu spisovatelky a literární teoretičky Daniely Hodrové (vydala Akropolis 23006), není město sledováno jen jako téma či pozadí literárních (případně výtvarných) děl, ale především jako charakteristický a jedinečný způsob existence ve světě a prožívání a reflexe světa.
Čtení a psaní města Pojetí určitých systémů jako textů, nezávisle na tom, zda byly vytvořeny v přirozeném jazyce či na základě jiných „jazyků“ kultury (text malířský, text města), znamená namnoze jejich hlubší poznání.…město svou minulost nevypráví, má ji, jako čáry na dlani, vepsanou do brázd ulic, do mříží oken… Marco Polo
Svět existuje jen v mýtech. Zdeněk Neubauer
Město je jiné pro toho, kdo přejde kolem, aniž by do něho vstoupil, a jiné pro toho, kdo se jím dá zajmout a už v něm zůstane; jiné je město, do něhož přijdeš poprvé, jiné je to, které opustíš, aby ses už nikdy nevrátil. Italo Calvino
Přečíst město znamená vidět sám sebe v zrcadle Města/Světa. Bogdan Bogdanović
Městský text nevzniká ve městě, nýbrž je to město, které text píše a hledá v něm obydlí. A město píše nejen v textech, ale i v nitru obyvatel, pokouší se nitro svých obyvatel obývat.
jang – vědomí (pravidelné, geometrické město)
jin - nevědomí (vegetativní město – tkáň)
stín – podobenství všeho, co prchá
Nevědomí si nelze představovat jako uspořádanost ani jako neuspořádanost. C.G. Jung
Způsobem uspořádání chaotických obrazů, jež do vědomí (nekontrolovaně) pronikají z hloubi nevědomí, je tvorba symbolů. Ty nevznikají v nevědomí, ale právě v procesu sebeutváření, tedy na plynulé hranici mezi vědomím a nevědomím.
Utopická města – jangová; dokonalé mandaly; uzavřená - touha po celosti města/společnosti i vlastní bytosti
Nové Město jang x Staré Město jin
Jin „organické“ vytváření – Gaudí, Hundertwasser
- šikmost, zvlněnost
- obléhání…tvář jako text (sdělení)
- pronikání divošského – graffiti, punk, hippies apod
Věci jsou pomíjivé vodní víry v plynoucí řece- židle je stromem na své cestě stát se kouskem dřeva na oheň.
text jangový - chrlený x jinový - tkaný
Zmatení, zdroj obnovy! Ezra Pound : Cantos
Skládka - muzeum každodenního života; sbírka předmětů, jež se staly nepoužitelnými a tím vlastně absolutními Tournier
Skládka je divokým textem, divokou koláží.
Chůze městem
Putováním se stáváme přímými účastníky, chůzí se propojujeme se všemi minulými chodci, nohy vlastně obnovují paměť. Václav Cílek
Jedna z možností, jak uchopit celost, spočívá ve zmenšení měřítka
- svět jako míč
- matka jako panenka hrozivá či krásná
Myšlení – snění, vnímání věcí a skutečnosti jako celku a zároveň s oporou ve spojování na základě podobnosti, analogie – je charakteristické pro práci nevědomí.
Stačí, když chodec jde a sní .
Může obcházet třeba jen svůj pokoj – a přitom spatřit a přečíst celý svět. Pessoa
Člověk hledá město venku, vně, zatímco město je „obsaženo v něm, v obraze, který sám chová v srdci, podobně jako je strom obsažen v semeni. Exupéry
zástup si bere lidskou duši bez vědomí jednotlivce
bloudící x bloumající – s tím, co vidí, je srozuměn
-bloudící se cítí ohrožen: jeho nejistota o místě v prostoru je doprovázena nejistotou o vlastní identitě
- fascinují jej i jevy obvyklé a obyčejné; byť je dřív snad chápal, nyní jim nerozumí a je jimi osudově přitahován.
Kráska, jež nakrátko zaujme bloumajícího, se pro bloudícího stává osudovým přízrakem.
- zavržený chodec „ahasver“ př. Maldoror
…bludně těká, vznáší se bludně – jen blázen! Jen básník!
chůze – cesta životem
cesta lesem – cesta nitrem
les – nehlubší místo v nás, kde se ozývá a radí hlas slovy nepostižitelný (Sókr. daimonion)
- setkání s vlastním Já, s podstatou
Julia Kristevová – možnost studovat jako text i jiné, neliterární systémy umění, nevědomí
Obývání města
Panenku je možné chápat nejen jako podobu děťátka, ale také jako obraz vlastního já. Estés
…není však i vstup do minulosti vlastně zasvěcením?
tělo- pokoj – město
Není nutno, abys vycházel z pokoje. Zůstaň u svého stolu a poslouchej. Ani neposlouchej, čekej pouze. Ani nečekej, buď naprosto tiše a sám. Nabídne se ti celý svět k odhalení, bude se před tebou svíjet v extázi. Kafka
Procházím mnohým časem, mnohým tichem, beztvaré světy procházejí mnou. Pessoa
Jsem komora, komora zmrtvýchvstání… Jsem komora prznitelů venkovských husiček, jsem komora tetelících se zlodějíčků a onanujících mladíčků, jsem komora sebevrahů a komora snílků. Patřím všem, kteří do mě vstupují a třísní mě svým tajným hříchem, svou trapnou neřestí. Ty všechny bez rozdílu přijímám do své sešlé náruče, neboť jsem ve svém stáří ztratila všechny půvaby ženskosti… Jsem paměť snů, vršených v prachu u mých nohou a měnících se v prach, a jiných snů z prachu povstávajících. Hodrová – Podobojí Sestup do sklepa znamená sestup do vlastní minulosti a někdy do minulosti města, ba dokonce do minulosti před městem.
Golem patrně představuje symbol nebo personifikaci nevědomí – nevědomí postavy i nevědomí města. Je výrazně spjat s živlem země, je jakýmsi temným, „černým idolem“, Stínem, Animem v jeho temném aspektu. To- druhé (id).
peklo – stav mysli obyvatel moderního velkoměsta
rozpolcenost města způsobená osamostatněním ducha od hmoty
tarot - znázornění kolektivního nevědomí
Maska je také prostředkem k navázání spojení s předky, s podsvětím, je součástí iniciace, v níž má očistnou funkci.
Peklo: to je hmyz…A budeš hmyzem. Gilbert – Lecomte
bezdomovec – soudobá podoba divého muže
Kolektivní nevědomí města, s nímž komunikuje nevědomí obyvatel, si můžeme představit jako všeprostupující živel. Tento živel bychom mohli nazvat duchovním polem nebo aurou /duše města, genius loci (duch místa)/
…komu to přihlížím? Kolika jsem? Kdo je to já? Co je to ten interval mezi mnou a mnou?; vím však jistě kdo jsem já? ; Každý z nás je celou společností, celou čtvrtí Tajemství. Pessoa
Výpisky provedla: Jana Orlová ( http://jana-o.blog.cz )
poznámka editora: většinu citovaných autorů naleznete ZDE