Od krve do krve jako poetická rozhlasová hra

Na začátku roku 2023 se konal křest antologie Toto je môj coming out, kterou vydalo nakladatelství Adolescent jako reflexi na brutální (a v podstatě teroristický) útok na bratislavský gay bar Tepláreň. Na tomto křtu jsem poznal Soňu Pokornou, která byla publiku představena jako básnířka, fotografka a organizátorka bytových akcí. Protože se zajímám o neoficiální kulturu, dal jsem se s ní do řeči a projevil zájem o to se nějaké takové bytové akce zúčastnit. Soňa mě ještě ten týden pozvala na bytové divadlo a během roku jsem se u ní zúčastnil několika dalších "bytovek".

 

A byl to rok bohatý nejen na bytovky - Adolescent vydal několik krásných knih s charakteristickým "lodním okýnkem" na obálce, Soňa Pokorná si vlastním nákladem vydala sbírku básní Jahody a steaky (její premiéru mi bohužel ve vzpomínkách zastínil mocný zážitek typu "cesta s rozjařenými sparťany z Letné až do okresu Příbram") a nakonec vznikl hudební label a~scent, což je v podstatě taková hudební odnož Adolescentu. První nahrávka, kterou a~scent vydal, se jmenuje Z30 je to takové "rapové zhudebnění" několika textů z antologie, kterou jsem zmiňoval v první větě této recenze. 

 

Tím se to trochu liší od samotného předmětu této recenze - album Od krve do krve vlastně není zhudebnění v tradičním slova smyslu. Soňa nezpívá ani nerapuje. Svoje básně spíše čte nebo recituje a hudba, kterou připravila Kino Peklo, spíše plyne okolo básní, než že by nějak určovala nebo kopírovala jejich rytmus, nicméně není tam jenom jako samoúčelná dekorace. Spíš mi připomíná takový ten druh moderní filmové hudby, která se už pohybuje na pomezí zvukových efektů, ale která výrazně pomáhá dotvářet atmosféru snímku  - např. ambientní doprovod seriálu Černobyl, přelomový soundtrack filmu Zakázaná planeta nebo legendární jízdu na drezíně v Tarkovského snímku Stalker.

 

Někdy to funguje skvěle - déšť znějící na pozadí básně Kahuda působí přímo magickým dojmem a to zvláště ve chvíli, kdy je přímo zmíněn v textu básně potom, co už nějakou chvíli na pozadí zní. Návod na milování v tracku Nehty zase doplňují zvuky pračky a různé cvakání a cinkání snad z koupelny nebo kuchyně, což pomáhá budovat intimní atmosféru nočního bytu. Potom zvuky zmizí a Soňa pak opakuje slova “do krve” do ticha nahrávacího studia. V skladbě Warszawa zase zní syntezátorový bzučák, který připomíná jízdy nočním autobusem po dálnici nebo v textu zmíněný holící strojek. Ten potom vystřídá polsky čtoucí hlas (v podstatě dabing původního českého textu), který je zase vystřídán českým textem a zase polštinou a posluchač tak získá pocit vztahu na dálku stráveného především pendlováním sem a tam a čekáním na to, až už ten autobus konečně dojede do té Varšavy, která je o dost dál, než by si protagonistky básně přály.

 

Specifickým případem je pak skladba Ukecaná. Na jejím pozadí totiž zní naprosto nekompromisní až ohlušující techno beat, připomínající nám skutečnost, že večery ve společnosti nějakého “nového objevu” jsou leckdy pořádná jízda! Sám jsem si hned jeden podobný večer vybavil a dovedu si představit, že by podobný nekompromisní beat zněl v jeho zfilmování (už jsem tenhle večer zpracoval povídkou, takže zfilmování není zas tak nerealistická možnost).

 

Bohužel ale v případě této skladby nekompromisní techno beat pokračuje i potom, co jedna z protagonistek z bytu po ránu odešla a vypravěčka pak osaměle kouká po prázdném bytě po věcech, které jí připomínají předešlý večer. V tomhle místě bych osobně zvolil spíš nějaký jemnější hudební doprovod, případně nechal jenom doznívat nějakou ozvěnu předchozího techna. Nicméně některé večery jsou tak divoké, že mají dojezd ještě druhý den, takže brutální techno možná má v tomto případě svoje místo. To asi záleží na konkrétním večeru.

 

Celkově pak Od krve do krve působí jako taková poetická rozhlasová hra nebo spíš několik krátkých her. Nepamatujete si z nich žádnou melodii a možná ani slova, ale o to lépe vám zprostředkuje pocity nebo nálady, ať už se jedná o vztah na dálku, deštivou únavu nebo závrať z prvního setkání.

Mikoláš Štrajt

 

 

 

INFO:

nahrávka: Od krve do krve

Texty: Soňa Pokorná

Produkce a hudba: Kino Peklo

Grafický design: Barbora Haplová

Hudební label a~scent.

https://a-scent.bandcamp.com/community

 

Nahrávka vychází 30. 11. zdarma (či za dobrovolný příspěvek) na platformě Bandcamp a na limitované edici dvaceti audiokazet, za jejichž fyzickou podobou stojí Barbora Haplová. Kazety nepůjdou do internetové distribuce a budou dostupné pouze na křtu (30. 11. v kině Atlas) či vybraných akcích.

POZOR, křest byl pro nemoc přesunut na leden. Termín bude brzy venku.