Jarní Stimul potřetí: v Arše se potkají Matmos & Zavoloka

Po Amonovi Tobinovi a Mike Pattonovi zakončí jarní pokračování průběžného festivalu Stimul (tentokrát ve společné kolaboraci s kolektivem Scrape Sound), koncert sanfranciských podivínů s choutkami samplovat úplně cokoliv, říkajících si Matmos a ukrajinské elektronické experimentátorky Kateryny Zavoloky.

Matmos
matmos Už bezmála třináct let plní ty nejtajnější touhy ušních bubínků hledačů zvukových dobrodružství - o další hráče tu a tam doplněná - dvojice M. C. (Martin) Schmidt a Drew Daniel ze San Francisca. Jako Matmos (pojmenování podle příšery z kultovního filmu Barbarella) do širšího podvědomí pronikli jako remixéři a později spolupracovníci na nahrávkách i koncertech Björk (ta jim to oplatila, když nazpívala vokály pro titulní skladbu jejich zatím poslední desky), už od roku 1998 však vydávají pozoruhodná vlastní alba, na nichž jejich posedlost samplování čehokoliv nezná žádných hranic.

Tak třeba pro desku A Chance To Cut Is A Chance To Cure lovili zvuky na plastické chirurgii, na následujícím Civil Wars se inspirovali nástroji, používanými za občanské války v Americe, výmluvně o jejich choutkách mluví kratičký výčet použitých nástrojů a zvuků, kterým se chlubí na svém webu: ohnuté pětistrunné banjo, elektrická kytara za pět babek, liposukce, pasti na myši, kanystr hélia, latexové oblečení, štěkání psů, hmyz, ukulele, tablety aspirinu hozené přes celou místnost na bicí ... Mimoto se nebojí kontrontace s dalšími muzikanty, hráli nebo spolupracovali s kdekým, od Wolf Eyes přes People Like Us po Kronos Quartet, podíleli se na soundtracích pro gaypornofilmy, pinball i televizní reklamy.

Nedávno vydané, v pořadí sedmé album sanfranciské dvojice, dostalo název Supreme Ballon a pověstní mistři samplingu se tentokrát rozhodli zcela změnit své obvyklé návyky: album údajně natočili bez jediného použití mikrofonu, čistě synteticky za použití starých i nových syntezátorů, efektových pedálů a podobných elektronických mašinek.

Zavoloka
zavoloka Jednou z chráněnek stále zvučnějšího ukrajinského labelu Nexsound je s elektronikou experimentující kyjevská hudebnice (a jinak také grafická designérka) Kateryna Zavoloka. Jako Zavoloka na sebe Katja upozornila před pěti lety debutovým mp3 albem Suspenzia, které sklidilo v zasvěcených kruzích velice pozitivní odezvu (později také vyšlo na regulérním nosiči). Své osobité spojování světů glitchové elektroniky s přírodními zvuky a nádechem ukrajinské lidové hudby už představila na zhruba desítce nahrávek ("Plavyna", "Viter"...), spolupracovala také s mnoha jinými muzikanty, jako třeba s krajanem Kotrou a především Antye Greie aka AGF, se kterou natočila kolaborační desku "Nature Never Produces The Same Beat Twice". Mimo to se zúčastnila mezinárodního multimediálního projektu Move a s úspěchem vystoupila na řadě předních evropských elektronických festivalů.

další podrobnosti, ukázky:
www.stimul-festival.cz brainwashed.com/matmos
www.myspace.com/matmos1
www.matadorrecords.com/matmos www.zavoloka.com
www.myspace.com/zavoloka