Plakat je snadné, hýbat se je těžší

V pražském Finalu zahrál elektronický melancholik TG, společně s performery Das Os a Count Portmon. TG žije, jak se dá, a jedním z efektů je i vlastní vydavatelská činnost (label Éditions de l’oubli – „Edice zapomnění“) a občasné aranžování akcí (les concerts du néant absolu et de la mort – „koncerty absolutní nicoty a smrti“).

Když se před rokem v Praze objevil TG ve společnosti Opera Mort a 20 000 Punks, touha po jiném disku mohla propadnout šťastné panice a vedle witchhousových záblesků ve tmě si začít tvořit další řadu hvězd snad ještě hlouběji v podvědomí scény. A jak ukázalo postupné objevování bohaté diskografie tohoto solitéra francouzského původu usazeného v Bruselu, ještě víc než pro zmíněné blížence z labelu Tanzprocesz jsou pro TG (nebo TG Gondard) klíčovými průzory k neexistující hudbě melancholie, romantismus a umělá krása v jakémsi primitivistickém ustrnutí. Po sedmipalci Les boissons gratuites /La nuit va recommencer (Lexi disques, 2010), na němž si zazpíval i él-g z Opera Mort, nabrala posedlost nocí a pózování před soundsystémem (inspirace distorzí starých tanečních žánrů) úplně novou dimenzi a EP Tes bras (Los emes del oso, 2010) nabídlo směsici exotického a neurotického popu, který je chytlavý, ale není cool. Jinými slovy: plakat je snadné, ale hýbat se je těžší. A ještě jedna věc současný zvuk TG dobře charakterizuje: to, u čeho spousta jiných projektů vítězoslavně končí (působivý drone), je pro něj zapomenutý začátek, stavící jeho hudbu do prázdna, jehož ekvivalentem je jakási předčasná opilost z neznáma.

http://tggondard.com/ http://tggondard.blogspot.com Download: Tes bras (2010) http://los.emes.del.oso.free.fr/catalogue3.html#tg Download: SCHERPENHEUVEL (2011) http://unwashrecordz.tk

TG

TG žije, jak se dá, a jedním z efektů je i vlastní vydavatelská činnost (label Éditions de l’oubli – „Edice zapomnění“) a občasné aranžování akcí (les concerts du néant absolu et de la mort – „koncerty absolutní nicoty a smrti“). Jako doprovod pro své tour si vybral audio-vizuální performanci Belgičana Jeana-Marcela Bussona, jinak člena skupiny GOL, která spolupracuje mimo jiné s géniem syrových rituálů Ghedaliou Tazartés či Charlemagne Palestine, Charlesem Haywardem ad. Jeho sólový projekt Das Os je založený na vlastnoručně sestavené síti šesti starých počítačů Macintosh, upravených k ojedinělé produkci zvukových a obrazových chyb a zkratů ve stylu kutilského „circuit bendingu“. Nebyl by to ovšem blíženec TG, kdyby zůstalo jen u technicistní performance – staré zářící krámy používá Das Os především jako klaviaturu – povrch hudby, jejíž hloubku je třeba teprve citlivě vyvolat.

http://www.youtube.com/watch?v=08KsvFm-XR8

Třetím ideálním vrcholem trojúhelníku patosu, distance a doteku nakonec bude domácí projekt Count Portmon – hudebník a teoretik i praktik zvukového experimentu Jan Faix odložil klávesové nástroje i spoluhráče (ale ne svoje prsty) a hraje si sám s kapesním kazeťákem pochybné značky. Upravil si ho tak, aby z něj získal hodně hudby bez použití overdubbingu, efektů a hlavně bez magnetické pásky. Po nahrávce RCL-290 ihned sáhl ruský netlabel Clinical Archives, díky němuž je volně ke stažení.

http://www.myspace.com/countportmon Download: http://clinicalarchives.blogspot.com/2011/04/ca434-count-portmon-rcl-290.html

Středa 25. května 2011 Praha, Final Club, 20:00, vstupné 120,- http://klangundkrach.net, http://finalclub.cz